Te mit csinálsz, amikor választanod kell különböző opciók, lehetőségek közül?
Igen… Összehasonlítod egymással az adatokat, tulajdonságokat, érveket, ellenérveket és ezek alapján mérlegelsz. És tudod ki nyeri meg ezt a „háborút”?
Aki különbözik.
Mert amíg a sok hasonlónak a hasonló tulajdonságait méregetjük egymáshoz, addig a különböző felhívja magára a figyelmet, és arra a tulajdonságra összpontosítunk, amivel az különbözik. Hirtelen ez lesz a fontos, mert ez különleges, ez a többiben nincs meg. Ezt akarjuk.
Ha jelentkezel egy állásra, és sok-sok másik pályázóval kell megküzdened a helyért, akkor a legrosszabb amit tehetsz, hogy „biztosra mész”, és beleszürkülsz a mezőnybe egy sablonos, tucat önéletrajzzal. Ha nem tűnsz ki, akkor a tényeket fogják hasonlítgatni a többiekével, és ha ezek alapján kell mérlegelniük, akkor biztos lesz olyan, aki valami apróság miatt beelőz és elviszi előled a pozíciót.
Ne legyél összehasonlítható! Merj különbözni!
A szakmai tudásnak és tapasztalatnak nyilván meg kell lennie, de ez másoknál is meglesz, nem te leszel az egyetlen alkalmas jelentkező. Ha te akarsz nyerni, akkor hozzá kell tenned valami pluszt, amire a HR-es felkapja a fejét, amivel kiugrasz a tömegből, és amivel megjegyezhető leszel.
Meglepő tény, de a „gördülékeny”, könnyebben kimondható nevű emberek gyorsabban, könnyebben jutnak előre. Ha peched van egy kacifántos családnévvel, akkor pláne találj valamit, ami alapján (akár a neved helyett) könnyen hivatkozhatnak rád, amikor az önéletrajzokat böngészik!
Konkrét tippek, példák:
1. Tűnj ki! Szó szerint!
Egy neves divatmárkához jelentkező vendégem például pink blézert vett fel az önéletrajzos fotózásra. A sok fekete blézer – fehér blúz kombináció között ez a szín eléggé felhívja magára a figyelmet, könnyű hivatkozni rá és megjegyezhető.
2. Tereld a figyelmet!
Egy másik vendégem „szófelhőt” csinált az önéletrajzába, amiben az erősségeit, tulajdonságait gyűjtötte össze. Sok szófelhőt láthattunk már a neten, de önéletrajzban még nem megszokott látványelem, így több HR-es is megjegyezte, hogy ez ügyes, figyelemfelkeltő húzás volt. Ez a megoldás kitűnt a sablonos felsorolások közül, rögtön oda fókuszáltak, ezzel az erősségekre terelte a figyelmet.
3. Készülj tudatosan!
Egy harmadik lány előre kinézett két céget. Az egyik egy komolyabb, facebookon is magázódó cég, a másik egy fiatalos, „csajos” üzlet, így csináltunk egy komolyabb és egy mosolygós portrét a két különböző önéletrajzhoz. Két héten belül írt, hogy felvették az egyikhez!
4. Máris passzolj a céghez!
Ha pontosan tudod hova akarsz bekerülni, akkor ne sajnáld az időt, nézz utána a cégnek! A fotódon legyen rajtad a cég arculati színe (sál, nyakkendő, nyaklánc, hajdísz), és az önéletrajzban, motivációs levélben is használd bátran ezt a színt. Az önéletrajzodat pedig írd azzal a betűtípussal, amit a cég használ.
5. Közös pontok
Ahogy a magánéletben is „hasonló a hasonlónak örül”, együtt dolgozni is azzal jó, akivel egyformán gondolkoztok. Ezért szánd rá az idődet, hogy találj megfelelő kapcsolódási pontokat, és ezeket emeld is ki, hívd fel rá a figyelmet. Szakmailag sokan meg fognak felelni, felelj meg te emberileg is! Ha a cégnek fontos például a környezetvédelem, akkor írd le, hogy te is elkötelezett vagy és mit teszel ezért. Ha fontos nekik a szegény sorsú gyermekek támogatása, akkor mondd el, hogy te is rendszeresen adományozol ilyen célra.
Remélem ezt mondanom sem kell, de fontos, hogy az ilyesmi őszinte és igaz legyen részedről!
6. Jó minőségű portré
Megoszlanak a vélemények arról, hogy kell-e portré az önéletrajzba. Szerintem abszolút, fontos, hogy vállald az arcodat, minél kisebb a cég, ahova jelentkezel, annál inkább. Két eset a kivétel, az egyik, ha kifejezetten kérik, hogy ne tegyél be fényképet. A másik, hogy rossz minőségű, gagyi, nyaralós, selfie, stb. képet tényleg ne tegyél be, mert az többet árt, mint használ. Mivel sajnos sokan csinálják ezt, a minőségi, kifejezetten erre a célra készült portréval még mindig ki lehet tűnni a tömegből.
Hogy ne tűnjön úgy, hogy portréfotósként hazabeszélek, idézem két vendégem véleményét:
Dávid: „Ugyanazzal az önéletrajzzal de új képpel sokkal több interjúra hívtak be, mint korábban…”
Zsuzsa: „Egyébként betettem a Linkedin profilomba már a nevetős képet, csak ma négyen kerestek meg.” (Korábban nem volt fent portréja.)
Sajnos a legtöbben csak megírnak egy önéletrajzot, és azt küldözgetik ész nélkül, néha olyan pozíciókra, amiknél meg sem felelnek a kiírásnak. Rosszabb esetben nem is érdekli őket igazán az adott munka, csak gyorsan kell találniuk valamit… Ebben a jó hír számodra, hogy ha te szemmel láthatóan tényleg oda szeretnél bekerülni, és vetted a fáradságot, hogy a fenti dolgokat alkalmazd, akkor már jó értelemben véve kilógsz a sorból és figyelni fognak rád. :)
Imádok olvasni, és még jobb, ha a megszerzett tudást át tudom fordítani / fogalmazni úgy, hogy az hasznos segítség legyen neked.
Szeretem a pszichológiai témájú könyveket, tele érdekes kutatásokkal az emberi viselkedésről. Fotózás közben sokszor kerülnek elő ilyen témák, amiket személyesen elmesélek, és mindig nagy érdeklődést váltanak ki, ezért döntöttem úgy, hogy lesznek ilyen témájú cikkek itt a blogomban. Legalább nem marad bennem az a sok-sok érdekes olvasmány, neked pedig hasznos lehet. :)
Amiket írtam, mind saját tapasztalatok, ötletek (a szófelhő kivételével), két könyvből jöttek az inspirációk, ezeket szívből ajánlom, ha érdekelnek hasonló témák:
Robert B. Cialdini, Előhatás: azzal kapcsolatban, hogy miért választjuk azt, ami különbözik a többitől
Adam Alter, Kijózanító rózsaszín a „gördülékeny” és „akadozó” nevek furcsa szerepéről
A szerzők nevére kattintva a kiadó, HVG könyvek oldala jön be, ahol a könyveket meg is tudod rendelni. Nem, nem kapok jutalékot! :)